tisdag 29 juni 2010

2010-06-26

Midsommardagen!

...även känd som "dagen efter" eller även som den dagen då flest svenskar beställer pizza. Traditioner är till för och brytas, eller gällde det regler? Nåväl, istället för att sakta gå mot en lång utdragen död i åderförkalkning tände jag grillen. Det var dock något uträknat, då mina päron skulle komma på besök och jag ville briljera med grillat. En frusen fläskfilé åkte snabbt ut för och tinas. Fläskfile är en artikel som numera räknas mer som standard snarare än en raritet i min frys.

I ett hangover-mode blandades en lagom mängd olivolja, ett par skvättar soja, en blandning av örter (dragon, oregano, timjan och annat) samt salt och peppar. För att toppa det hela pressades ett par vitlöksklyftor för att höja smaken. Jag hittade även en burk, i chiliolja inlagda vitlöksklyftor även ett gäng sådana pressades och lades till i marinaden. Därefter, in i en påse och in med köttet, det fick stå och dra i drygt 2 timmar.
Brorsan bidrog med kycklingfiléer som marinerades i Santa Maria's "chicken" marinad. Även dessa låg och gottade till sig i drygt 2 timmar.



Ut på grillen letade sig även ett par korvar med utsprung från Polen. Utöver det, en halv påse prinskorvar till hunden. Ja, mina pärons hund äter grillat.

Det hela avnjöts med hemmagjord potatissallad, bröd, grönsaker, tzatziki och ett antal snapsar. Tycker att grillbrickebilden säger mer än tusen ord för att beskriva slutresultatet. Kan tillägga att allt grillades på indirekt värme med fördes in över direkt värme mot slutet av grilltiden.
För att summera det hela så trodde jag inte att det skulle vara så enkelt att blanda ihop en extremt god marinad. Nästa helg planerar jag lite inför att göra en "Bacon Explosion" alternativt att köra ett helt revbens rack a la BBQ pit boys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar