måndag 21 juni 2010

2010-06-20






Söndag, bakfull till en obscen nivå, klockan börja närma sig 19, det är dags att grilla. Testar nyinköpt "Sweet Baby Ray's BBQ-sauce" på pork chops genom att pensla lite på var sida. Detta skulle då utgöra min marinad. Fångad av ögonblicket, med en öl i handen, blidades en idé... Häll öl över hela skiten. Sagt o gjort, de fick ligga där och dra sig i ca. 1h.

Dags att starta grillen... Jag upptäckte tyvärr att briketterna var nästintill slut. In med allt i grillstartern och på med tändvätska. Man såg direkt att det var för lite kol och dammet från krossat innehåll gjorde att det var rätt svårt att få fyr på de få briketter fanns. Rikliga mängder tändvätsa resulterade senare i en mindre brand i grillens botten. Gammalt fett och rester brann goda 10min innan det la sig.

En av mina bloggföjlare har bett om att jag skall lägga upp fler bilder, i synnerhet på förberedelsen och upplägget av maten. Er önskan är uppfylld. Jag har även bemödat mig att fotografera med en kamera och inte med mobilen. Allt så att mina läsare skall få en fullvärdig upplevelse.
Nåväl, hur blev det hela? Jo, för lite kol är lika med extrem lång grilltid. De första kotletterna blev hyfsta snabbt klara men resterande fick faktiskt stekas på spisen. Ett fatalt nederlag i mina ögon. Trösten är att man fick avnjuta åtminstonde ett par bitar från grillen. På tal om kolet så har jag hittills förbrukat 5st 2.5kgs säckar och räknar med att göra av med 3ggr till. Kanske borde lägga in en bag-count på bloggen...
Ölmarinaden gjorde sitt, kombinerat med BBQ såsen blev köttet både mörare, saftigare och smakade mumma. Vill dock påpeka att ölmarinaden INTE luktade gott. Köttet, både innan och under grillning gav en odör närmast definerad som "antänd värnhems-alkis". Knappast aptitligt dock uppvägdes detta med att det smakade gott. BBQ såsen penslades på de sista 5min för att få ännu mer smak på det hela. Översta bilden: kött, ris, sallad, vitlöksbröd, B-A sås och BBQ såsen.

1 kommentar: