tisdag 29 juni 2010

2010-06-25

MIDSOMMAR!

...även känt som dagen då man konsumerar mer sill än på julafton, givitvis bara för att det skall vara befogat med snaps. Detta, som sig bör, måste balanseras med rikliga mängder kött! Gästerna fick bringa sitt eget kadaver enligt smak och tycke. Anledningen var mest för att det är svårt att hålla koll på vad folk äter och inte äter och vad det är sugna på att konsumera just på midsommar. Jag måste säga att det blev en salig blandning av köttsorter och form. Fläskfile marinerad i en egen komponerad blandning, fläskkotletter dito. Marinerade kycklingspett samt 4st rejälla färskkorvar hög halt kött och massa smak. Den obeservante noterar att även ett par "ful"korvar har smugit sig in på grillen.

Då jag ställdes mot denna berg att kött insåg man fort att det blir svårhanterligt. Mycket pga. att köttet varierar i tjocklek och typ men även då det är högst önskvärt att allting är klart samtidigt, då vi alla givitvis skulle äta tillsammans. En annan aspekt i problematiken var "ingen annan jävel skall röra min grill"-inställningen som ifs, lättades någon ju mer kvällen led. Jag hade dock många teoretiska diskussioner rörande hanteringen av detta berg av kött, men det absolut mesta manuella arbetet sköte jag ;)
Som bakup fick "den gamle", "oäktlingen", rycka in, och det behövdes...
Till och börja med la jag upp en strategi samt delade upp briketterna enligt bild dvs. korgarna med kol kl. 9 och kl. 12 samt la en liten hög i hörnet som bildades av dessa. På detta sätt kunde korgen till vänster fyllas på med mer briketter tack vare Webers smarta grillgaller med öppningsbara sidor.
Här fick jag möjlighet till att börja med indirekt grillning längst ifrån bränslet och började självklart med fläskfilén. Då värmen kunde hållas högt pga. mängden kol gick det rätt fort. Strax efter, när termometern visade 40-45° var det dags för kotletterna och korven. Problemet skulle visa sig vara att värmen var för hög och lite yta återstod som hade låg värme. Den gamle gillen kom in här och fungerade som buffert/lågvärme häll. Kycklingen och de färdiga kotletterna fick ligga här och värmas samt bli färdiggrillade. Färskkorvarna tog en bra stund på sig att bli klara också men de timades perfekt.
Mot slutet fick salladslöken känna på grillgallret och sedan deras polare: champinjoner fyllda med kryddsmör...








Utan tvivel blev allting mot alla odds mycket lyckat. Allt sorts kött blev färdigt och precis lagom genomstekt. En bidragande faktor är nog att jag aktivt och strategiskt tog det lite lugnare med drickan innan grillen. En annan aspekt kan vara att jag hade experter på plats som tyckte till om ett och annat och gav goda råd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar