torsdag 30 september 2010

2010-09-26

The french connection.

Inför min ödesdag på måndagen ville ja lyxa till det och samtidigt fira min brors hemkomst. Då Han vistats i Shanghai ett tag är en fet BBQ extrem passande.
Det kan låta makabert men jag hade en franskyska liggande i frysen, som bara väntade på värme och omtanke. Mina planer grusades dock i fredags då jag under en diskution blev upplyst om den franska karaktären. Vid omild behandling direkt med eld blir hon seg och motsträvig.

Efter tips på hur jag kan på bästa sätt ge denna fransyska en omgång skred jag, dock först på lördagen, till verket.
Jag slängde in köttbiten i en gryta och fyllde på med vatten så halva biten var täckt och lät den koka på låg värme i ca 3 timmar. För att redan nu ge köttet smak tillsatte jag en lök, delad i 4 delar och 2 vitlöksklyftor. Köttet fick sedan svalna tills dagen efter.

På söndagen skar jag upp 1-2cm skivor och penslade dem med chipotle-glaze. Köttet var märkbart mört men inte helt så pass att det föll isär, vilket i sig är bra då det underlättar hanteringen på gallret.

För att gradera mig för eventuella missöden samt att antalet gäster ökade påtagligt utökades köttarsenalen med en fläskfilé. Den kryddades på ett numera traditionellt sätt med egenkomponerad rub.

Grillen igång, på med filén, grilla den i ca 40min tills termometern visade 70, placera den på ett svalare område på gallret och på med fransyskan. Då den redan var förkokt behövs det inte många minuter för att de ska bli klara. De glazades 2 gånger på var sida och grillades i totalt 10min, sen bar det bara att servera de förväntansfulla gästerna.


Filén blev som vanlig mycket god men det var helt klart kvällens stjärna som stal showen. Fransyskan visade sin bästa sida genom att vara subtil men ändå konkret i smaken, fast men ändå mjuk och len i köttet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar