onsdag 8 september 2010

2010-09-07

Beer Chicken part dux

Inhandlade 4st frysta kycklingar, som ville inget annat än att i en krydd-skrud slänga sig upp på min grill. Döm om deras förvåning när jag presenterade kryddbomben i form av en ø8cm bruk full av öl... Med höga förväntningar ville jag upprepa ölkyckling konceptet. Förberedde 3 av dem då alla gäster kunde inte dyka upp. Och jag vill redan på förhand säga att jag nog aldrig kommer att upprepa denna tillagningssätt. Po qua? Jo för jag blev inte nöjd. Varför... det skall jag avslöja...

Slutresultatet kan man inte klaga på, smakrik, saftig, lagom kryddrik. Så vari ligger felet. Jo, smakar öl? Nej. På ett hyfsat förståeligt sätt försvinner grejen med att skuffa en öl i ändan på en kyckling om man inte känner en uppenbar smak av just denna. Nåväl, kan inte säga att kycklingen var direkt äcklig och det tror jag inte att någon av matgästerna tyckte det.


Vad gick fel? Inget, hade Guinness som en av ölen och 2st vanliga öl i fall man skull känna skillnad. Kryddningen i övrigt av samma och jag kan intyga att alla 3 smakade samma. Lärdommen är nog att ölen i kycklingens bakre ända är synnerligen menlöst. Måhända att jag gjorde fel eller att något gick snett men två grilltillfällen eliminerar denna möjlighet. Således drar jag slutsaten att ölkyckling är gott men inget som imponerar vid andra tillfället.

Allt som allt var det lyckat och gott. Tzatziki, ris, sallad och starka jalapeños tillsammans med öl var supergott. Kyckling nr.4 kommer att göras på "traditionellt" sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar