torsdag 9 september 2010

2010-09-08

Örtkyckling

"Pollo nummero quattro" i kylen och hungriga grannar på andra sidan häcken. Jag bjuder in dem för att jag är sugen på att experimentera för att göra en jämförelse med de tre fåglarna som stod givvakt på grillen igår. Kryddningen blev något "italiensk" förutom vitlöken - då grannen inte uppskattar denna ädla krydda. Olivolja, lite soja, salt, peppar, lökpulver, oregano. timjan, dragon och rosmarin i en blandning - fick bekanta sig med fågeln i en påsen för att marineras i ca. 1 timme.

Fire that shit up!
Upp på grillen i framstupa sidoläge - grillas på var sida i minst 30min. Under tiden underhölls gästerna med många klart överdrivna historier och mycket skratt. Täta kontroller under locket och av ölens kvalité gjorde väntan kort.

Tillsammans med kokt potatis, bearnaisesås (ja, pulver versionen) och en salladshistoria med ett par stänk balsamico är rätten komplett. Den upplevas hyfsat banalt men upplevelsen och smaken är dock långtifrån det.
Tycker att kycklingen blev rikare i smak och saftigare än de som tillagades dagen innan. Det kan ju klart vara en överdrivning och reaktion på min besvikelse från igår... Viktigast var ju såklart att mina gäster var nöjda och måltiden avslutades med en snaps Raki, egen importerad från Kreta, "stin ijiasas" - skål på grekiska (hoppas jag)!

Kontentan då? Jo, kyckling laddad med en burk öl i dess ände där solen sällan skiner är en något burlesk men ändå häftig grej, som förvisso smakar gott men ölen kanske bara bidrar i en begränsad utsträckning. Burkarna fyller en annan anmärkningsvärd funktion, nämligen så gör de att kycklingarna blir väldigt lätthanterliga och att fler än det annars får plats kan grillas samtidigt. Då de i ett uppstoppat tillstånd står på gallret kan man nog med nöd och näppe få in 4st på rad och kunna få ner locket.
Jag lär framöver hålla mig till att grilla kyckling på det konventionella sättet men kan tänka mig dra fram burktricket vid behov av stora mängder kyckling.

Nästa grej på gång är 2 dagars Coca-Cola marind av fläskfile... detta inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar