måndag 20 september 2010

2010-09-19

Cola-valfläsk(filé)

Köttet fick ligga i marinad i nästan 2 dagar för att dra åt sig det magiska i colan. Jag delade upp fläskfilen i 2 delar för att ha den ena á naturell och den andra kryddad med grillkrydda, oregano, dragon och pressad vitlök.


Gillades på indirekt värme ca 50 minuter. Inga konstigheter. Hade dock lite problem med att få igång glöden i briketterna. Vid närmare eftertanke så var det ett fenomen som pågått ett tag nu. Misstänker att batchen var av något sämre kvalite vilket resulterade i att briketterna hade högre rökutveckling och var allmänt sega. Tur är att jag eldat upp samtliga 4säckar som inhandlades vid det tillfället.

Hur blev köttet då? Ja, det är inte speciellt vanligt att marinera i Coca-cola och än mindre att låta den stå och dra i 2 dagar. Jag upplevde att köttet erhöll en svårdefinerad smak. Den var inte av den kalibern som jag fick det beskrivet för mig att det skulle vara. Filén utan extra kryddning dvs med endast coca som krydda var annorlunda men ganska platt i smaken. Den var god men det var något som fattades. Kryddorna på den andra biten gjorde susen. Vitlöken och örterna, som även vanligtvis lyfter fläskfilens egna smak, agerade en smakhöjare och jag blev positivt överraskad av dena smaksensation. Helt klart godare och på ett viss komplementerande till colans oderinierbara smaksättnig.

Kokt potatis, pulversås och 2 st bitar av var filé. Ett litet glas rödvin till och rätten är komplett. Vissa skulle villja gå så långt och klaga att det råder en klar frånvaro av grönsaker dvs. sallad. Om sanningen skall fram så reflekterade jag inte över det alls. Det slog mig först nu när jag skriver inlägget. Det skall väl också sägas att jag inte led speciellt mycket av just den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar