torsdag 16 september 2010

Always coca-cola...

Börjar planera inför "coca-cola marinerad fläskfilé". Idén kommer från Grillmästaren som mitt jobb hyrde till ett event i sommras. Enligt utsago räcker det endast med att lägga filé i ett coca-colabad i ca 2 dagar för att erhålla mariand de lux. Jag möter "receptet" med viss skepticism då det verkar var något utflippat. Men inte tillräckligt galet för att inte testa.

För att inte gå all-in på konceptet och även få tillfälle att prova annan kryddning så kommer jag att dela upp filé i två bitar, där den ena halvan lägg i en marinad med endast cola och den andra tillsammans med lite kryddor. Jag har inte bestämt mig än för vilka dessa blir men jag gissat på lite salt, peppar och kanske oregano eller liknande, kanske något kryddstarkt också.

Colan bör ju tillföra mycket sötma och göra köttet mört men övergripande smak vågar jag inte ens sia om. Tror att jag lägger in dem ikväll och låter marinaden dra sig fram till på söndag, totalt kommer det att då bli ca 2,5 dagar. Det bör räcka för att få in colan ordentligt i köttet. Lär ha nummret till närmaste pizzeria på stand by utifall det går åt fanders...

Under tiden vill jag tipsa om höstens fördelaktiga priser på grillutrustning. Webershop.se har låga priser på fin fina grejer. Kockkniven kostar bara 199:- och 3-delars grillsettet kostar bara 229:- med tanke på vad ordinariepriset är är detta ett fynd. Jag har fått veta av en flitig weberfeberläsare, som han införskaffat kniven, att den är grymt bra. Den ligger bra i handen är bra balanserad och väldigt vass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar