torsdag 2 september 2010

2010-08-11

Skummegrill 2

Sista uppdateringen av sommarens strapatser, nu är jag i fas och kan fortsätta mot nya grillupplevelser. Hösten är här men jag tror att jag hinner med ett par grilla till och planerar även att försöka gilla i alla fall en gång i månaden. Grillad julskinka, grillat till nyår? varför inte?
Innan vi stack från skummeslövsstrand hann vi gå loss på två paket kycklingklubbor. Middagsdeltagarna valde ett inhandlat färdigmix med kryddor märkt "garlic". Typen är en sk. rub som jag flitigt använt tidigare och är i princip kryddor som appliceras direkt på köttet. Detta koncept föll något bort då jag upptäckte en nästan helt tom burk med inlagda fetaost bitar. Jag kunde inte motstå att smörja in kycklingklubborna med oljan från burken, som redan i sig är kryddad och full av smak, och därefter täcka dem med rubben.

Indirekt värme, något längre än 1,5timme senare är maten klar. Det var inte lika lätta att grilla som hemma då avsaknaden av termometer försvårade det något. Tror även att själva formen på grillen gjorde att luften inne inte cirkulerade lika bra som på Webern. Jag pressade lite lime över kluborna då vitlök och lime passar bra ihop och man får en fräsch och intressant smak på kycklingen.
Så, här ser ni en skummeslöskycklingklubba Royale. Kryddad med vitlök och en gnutta limejuice. På tallriken ses även klyftpotatis, sallad med fetaost, salsa, vitlökssås och jalapeños... och glöm inte ölen till.


Resumé:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar