tisdag 31 augusti 2010

2010-08-10

"Skummegrill"

v32 tillbringade jag ett par dagar i en stuga precis söder om Mellbystrand. Skummeslövsstrand skulle innebära sol, bad, grilla och öla. Kan intyga att avsaknaden av de två förstnämnda, då det var hyfsat dåligt väder, ökade mängden av de andra.
Grillmenyn var mer eller mindre skapad av mina följeslagare och min uppgift reducerades till "att inte bränna maten". Då jag i viss mån tappat grillandan var jag inte heller sugen på att hantera denna antikrunde-rekvisita. Bara anblicken på denna skapelse säger, lägg på en flintastek och döda den. Varken form, funktion eller hjul påminner något om min grill. Vill påpeka hjulens design är rena Weberkopior, i alla fall enligt den gamla designen. Kan misstänka att det rörde sig om en Landman eller liknande, men vem bryr sig. Det skall tilläggas att det är inte grillen som gör en grillmästare, det är Weber som gör det.

Nåväl, det var ändå en utmaning att få köra ett skarpt läge på en annan grill på annan plats. Nya förutsättningar nya verktyg. Utöver det har jag faktiskt aldrig tidigare haft "nöjet" att grilla lax. Mycket på grund av att min personliga uppfattning säger att grilla lax i nedan sedda form är högst mesigt och minst sagt b**igt. Därför kommer jag så länge som möjligt att dra ut på tillfället tills ett par av sådana här sushibitar hittar till mitt galler på Webern.
Över till grillningen, inget krux här då laxen blir god hur man än gör, bara salta och peppra och grilla på medelvärme i ett par minuter per sida.

Då lax i sig är, om än god, tämlingen menlös i smaken var det av vikt att ge maträtten en extra touch. Då det sedan tidigare är känt att bacon gör vad som helst till en välsmakande maträtt, lindade vi ett par varv på några sparrisar. Sparrisen och den grillade citronen utgjorde den vegetariska biten, som tack vare baconen inte blev oroväckande överväldigande. Ackompanjerad av klyftpotatis och öl blev det en riktigt god "grillad Lax de la Skummeslöv".


Snabbresumé av grillningen

Nästa uppdatering följer inom kort, "stay tunned" för skummegrill del 2.
OBS. inga igelkottat förolyckades vid grillningen, det blev endast smärre rökskador på trädgårdsrekvisitan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar