lördag 17 juli 2010

2010-07-16

Fläskfilé - Jack Daniel's - Low n' slow


Fredagkväll och jag kunde knappt hålla mig från grillen. På agendan var en så kallad "low and slow" med Jack Daniel's träflis, utförd med minion-metoden.
Jag skall strax redogöra för vad detta innebär men vill först säga att under grillningen börjar dokumentationen att resultera i en uppsjö bilder. Antalet bilder överstiger vad som är praktiskt att lägga upp och just på grund av det testar jag ett nytt upplägg. De 2-3 bästa bilderna läggs upp i högupplöst format, resterande bilder som visar grillförloppet gör jag en liten enkel video av. Hoppas att detta sätt ger en bra bild av mina kulinariska experiment och upplevelser.

Nåväl, först och främst gäller vid en sk. "low and slow" att man i långsamt tempo grillar och samtidigt röker köttet. Detta görs lättast med minionmetoden. Det innebär att man bygger upp en bädd av briketter i en sida av grillen, ca en hel grillskorsten. Därefter häller man en ½ skorsten med tända briketter över bädden. Detta gör att de varma briketterna sakta tänder de som är under och på så sätt kan man få låg värme och länge. Jag hade "problem" med att hålla temperaturen nere vid det önskvärda 100°C. Temperaturen i min grill höll sig runt 135-150°C och jag kan bara spekulera i varför, men misstänker att det rör sig om en för stor mängd briketter. Tiden är klart en faktor här och ju längre det får rökas desto mer smak. Eftersom temperaturen var så hög blev köttet klart reden efter 2h och 15min -stektermometern visade 72°. Men det blev extremt gott och smakrikt men det skulle nog tagits ut redan vid 70° för att den var på gränsen till att förlora sin saftighet.

Hur utfördes denna underbara BBQ? Kryddningen var "southern style" inspirerad rub:
1dl Brunsocker
1-2 msk vitlökspulver och även lökpulver dito
1 tsk cayennepeppar, chilliblandning
1 msk paprika, salt, peppar.

Blandningen skall gnuggas in i köttet och sen är det upp på gallret för indirekt grillning. Placerade en bakplåt med 2-3dl vatten under köttet i hopp om att köttet bättre behöll sin saftighet, ingen aning om det hjälpte dock. Slängde på en hanfull med Jack Daniel's träflis och stängde locket. Nu var det bara att vänta och då och då (var 20-30min) slänga på mer flis. Efter en timme vände jag på köttet men jag tror inte det hade någon större betydelse. Mot slutet slängdes det på lökar uppskurna i 4 delar som fick ta till sig lite av röken, fungerade som ett fint och framför allt gott tillbehör.

Fläskfilén avnjöts i gott sällskap, av en numera proffstyckar-panel, som mottog BBQn med ett leende och gav tummen upp. På talriken kunde man hitta ugnsvärmda färskpotatisar i klyftor, sallad och såklart BBQn (köttet). Inhandlade tidigare en ny "Sweet Baby Ray's BBQ sauce" med Hickory and Brown Sugar smak fungerade ej oväntat som sås. Som bilden avslöjar ackompanjerades maten med Mr. Jack's livsvatten som satte pricken över i:et! Om bilder säger mer än 1000 ord så vad säger bilden ovan er? MUMMA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar