torsdag 26 augusti 2010

2010-07-18

Semestern är över och jag skall försöka att komma ikapp med inlägg
vilka jag missat att lägga in de senaste 4 veckorna.
För att inte göra alla mina nio (?) läsare besvikna följer det uppdateringar om mina
grilleskapader i sommras...


4h, low and slow, Southern Style Ribs

Den galna helgen mitt i juli gick jag från ett galet projekt till ett annat. Från att kört 2,5h fläskfilé med Jack Daniel's flis, följde ett nästintill vansinnigt fyratimmarsprojekt! Vill påpeka att på nedanstående bild, det som verkar vara bränt kött egentligen nästintill karamelliserad och rökt BBQ-sås och kryddor på det saftiga köttet.




Grundidén var att grilla/röka revbenspjäll lääänge, i minst 3timmar, och även samtidigt göra en hemmagjord BBQ-sås på grillen. All inspiration är hämtad från www.barbecueweb.com, vill gärna rekomendera sidan. Grillen gjordes på minion-metoden och temperaturen höll sig runt 120°C och hickory träflis som lades på var 20 min.
Principen och receptet var enkel, revben, kryddor (samma rub som tidigare), träflis. För såsen användes äppeljuice, äppelcidervinäger, brunsocker, chilli, lök, ketchup, vitlök och andra kryddor. "Bryggden" hälldes i en ugnsplåt modell mindre och över elden för att koka bort vätskan. Köttet penslades med BBQ-såsen var 30min, var gång nytt flis slängdes på kolet.



Allt som allt, grillningen tog sjukt lång tid. 4 timmar skojar man inte bort. Se en långfilm och det är fortfarande drygt 1,5 timme kvar. Hur gick det då? Jo, jag fick slänga på ett par korvar, si så där halvägs in i grillningen för att inte mina "gäster" skulle löpa amok och med militanta metoder gå loss på revbenen. 4 timmar var så pass långt att även jag började tvivla på denna kulinariska expedition. Men jag kan dock, nu i efterhand, både lovorda och rekommendera att testa och göra ett sådant "Low and Slow revbenspjäll" för att resultatet var gudomligt. Detta var utan tvivel det godaste jag har fått fram på min grill hittills.
Tyvärr var det ju ett bra tag jag gjorde grillen och uppdateringen har dröjt vilket onekligen har lett till att inlägget inte fått den entusiasm och energi den förtjänar. Jag hoppas att bilden förmedlar den upplevelse av sötma, rök, smaker och saftighet som upplevdes den kvällen.







Resumé av grillningen



SNART PÅ WEBERFEBER:

Skall uppdatera med mer inlägg nu i helgen, så stay tunned!
  • Har bland annat gjort ytterligare en Bacon Explosion.
  • Kycklingspett Luisiana Style.
  • Har fått bilder på Weber tillbehör "in action" från en flitig bloggläsare bl.a en PIZZASTEN!
  • Grillat på en annan grill dvs. vänstrat mot Webern.

1 kommentar:

  1. Mein Gott!!! Du bist ja insane, jawohl.
    Nu när semestern är slut kommer det bli 4 minuters snabbgrillning av Dennis korv och efter 2,5 minuter kommer du slänga på ett par prinskorvar för att du inte orkar vänta på Dennis

    SvaraRadera