söndag 4 juli 2010

2010-07-04

!!!BACON EXPLOSION!!!

Äntligen fick jag tummarna loss och under en av de varmaste dagarna i år, grillade en kulinarisk upplevelse av monumentala proportioner. Legenden säger att den som tillagar detta ånjuter en lång och utdragen men ack så underbar död. Jag skulle vilja kalla det för "den lilla döden", om ni vet vad jag menar, part deux.
Sedan urminnestider har detta, fundamentala ingrediens, varit känt, uppskattat och avgudat. Jag misstänker även att det tidigare har ingått i det periodiska-systemet men tagits bort av någon tråk-proffesor med osund fallenhet mot vegetarianism.
Jag vill öppna med att visa resultatet direkt ...underbart...
-Jag talar såklart om BACON. Om någon inte redan visste det är DETTA guds gåva till människan... inte Michael Bolton
Nåväl, vad kan man göra med bacon, förutom allt!?! ...Jo, en BACON EXPLOSION!

Återkommande läsare har sett länkarna under "grillprojekt" och har med både nöje och spänning läst om en rulle baserad på det tidigare nämnda underbara ingrediens. Nu var det dags göra en själv.
Allt började med en fläta av bacon kryddad med en hemmagjord rub dvs. en kryddblandning a la USA. Recepten är många och i stora drag så ingår socker, peppar, salt, cayennepeppar, paprika och chilli.

Man skall även blanda till en sats med köttfärs som skall utgöra kärnan i rullen.


Till detta hade jag 1kg nötfärs blandad med vitlök, peppar, salt samt lite annat. Jag kan redan nu avslöja att fläskfärs är mer att föredra vid komponering av en bacon explosion då nötfärsen tenderar att bli lite torr i konsistensen. För att maximera bacon procenten i rullen, knapersteker man en lagom mängd som sedan skall utgöra centrum.
Flätan täcks med ett tjockt lager köttfärs och smaksätts med en BBQ sås. Den ena rullen använde jag Sweet Baby Ray's BBQ-sauce och till den andra en Chipotle Glaze. Ikke att glöma att toppa med den knaperstekta baconen samt lite mer kryddor. Sweet Baby Ray's rullen ick lite timjan, oregano och dragon.


Chippotle rullen kryddades likadant men lyxades till med lite riven ost. Allt för den goda smakens skull.


Då detta är klart är det bara att rulla ihop dem, på så sätt att baconen utgör ett yttre skal. Sedan lägger man dem med "sömmen" ner. Jag tryckte in en termometer för att ha koll på temperaturen och lättare kunna bedöma statusen på köttet. Möt Chipotle (vänster) och Baby Ray (höger).

Kan tillägga att egentligen så skall denna underbara rulle inte bara gillas utan även rökas i en så kallad smoker. Vill påpeka att detta kan utan större svårigheter även utföras på en Webergrill. Jag gjorde dock inte det av den enkla anledningen att jag inte hade träflis till att göra det samt att tiden var kanpp. En rök-grillning tar flera timmar ock görs på relatvit låg värme. Istället tillagades rullarna på indirekt värme i ca 1-1.5h. Temperaturen i grillen hölls på så högt som 240° för hålla tillagningstiden kort. Sista halvtimmen glazades de med respekktive sås för att få en härlig yta. Resultatet syns bäst i början av inlägget.
Upplägget då? Jo, ungsbakade färskpotatisar, sallad och hemmasnickrad tzatziki samt en kall öl. (Baby Ray överst).
Slutsaten av denna upplevelse är att nästa gång använda fläskfärs, helst en rätt grovmalen sådan. Rullen skall nästa gång och rökas med Jack Daniels träflis. Jag tänker så här, vad kan möjligtvis vara bättre än bacon & JD?
En annan observation är att köttet var inne lite för länge. Tror den var nästan uppe på 70° och detta kan ha gjort att färsen blev lite torr, med det har nog till stor del att göra med att det var nötfärs och inte fläsk. Smaken, rik på bacon, mycket BBQsås smak och lite sötma från både såserna och från rubben. Vill dock påstå att detta var, hittills, det mest extrema jag grillat och jag är helt och hållet nöjd med slutresultatet!


För de intresserade och som orkar följa min blogg vill jag avslöja att jag planerar att nästa helg grilla "öl-kycklingar". Se "grillprojekt" i listan till höger för att få en uppfattning vad som kommer, så stay tunned.

2 kommentarer:

  1. Fy fan det ser mäktigt ut, kan tänka mig att man också kan namnge dessa bestar "the clogger" och "heart-stopper".

    Jag önskar en helsida av en lax rökt med äppelträd som nästa projekt, glaze får du välja själv :)

    SvaraRadera
  2. Haha. Galet :)

    Måste jag testa!

    SvaraRadera