måndag 12 juli 2010

2010-07-11

Beer Chicken

Inspirerad av diverse "trailer trash" filmer på youtube testade jag att grilla en hel kyckling uppstoppad med en burk öl. Detta skulle visa sig vara något av det lättaste jag gjort på grillen hittills.Receptet är följande, ta en tinad kyckling, kör upp en burk öl i den, ställ den på grillen, grilla.

Jag tog 2st kycklingar, både för att kunna hårdtesta hur det blev om man ville gör mycket mat och för att kunna prova olika kryddningar. Kyckling #1 blev rubbad med samma krydmix som jag använde till Bacon Explosion, se tidigare inlägg för utförligare recept.

Kyckling #2 fick en blandning av kryddor, chilliblandning, pressad vitlök och olivolja.
Initialt skulle kycklingarna stå på varsin slags öl men eftersom jag var sugen på mycket smak valdes mörkt öl till båda.

Ganska tidigt upptäckes att kyckling+ölburk = ett monument på ca 35cm vilket såklart resulterade i att locket inte gick att stängas. Plan B blev att hälla över ölet till 33cl burkar för att på så sätt minska kycklingens höjd. Det fungerade utmärkt och de fick precis plats under locket.

Indirekt värme, lock på, och sen bara sitta och njuta av VM finalen i väntan på att maten skall bli färdig. Såklart skulle övningen inte fortlöpa utan dramatik.

Ett kraftigt åskväder var på väg in. Men grillen var ju redan igång och jag var 3 kvart inne på grillningen, så det var bara att åka med.




Trängde in grillen i hörnan vid staketet och satte upp ett stort paraply för att skydda för regnet.

Kycklingarna grillades i ca.1,5h på 200-230°. Det är svårt att bedöma temperaturen då den gick upp och ner då och då pga. regnet. Man kunde se att kycklingarna inte blev lika bruna på sidorna och jag snurrade dem ungefär halvväg in på tiden. Eftersom detta var första gången var det rätt mycket spring fram och tillbaka för att kolla hur det stod till och hur mycket det var kvar. Vill därför ge ett par tips för en mer lyckad upplevese:

Ta det lugnt.
Det tar tid och man kan nästan inte misslyckas.

Ha en uppsamlingsbehållare under kycklingarna.
Jag använder en djup bakplåt modell mindre som får plats mellan brikettkorgarna. Det kommer mycket vätska ur dem och det vill man inte ha i grillen.

Se till att burkarna inte är helt fulla.
Jag ville såklart maxa ölsmaken och hade dem nästintill fulla, detta resulterade i att ölen aldrig kokade upp och följdaktligen ej ångades bort. På ett sätt fick ju detta en omvänd effekt dvs. mer öl gav ej mer smak. Nästa gång kör jag med halvfulla burkar.
För övrigt var det en maträtt som var extremt lätt att göra och man kan nog tillägga extremt billig också. Av kryddningarna blev, enligt mig, vitlöksblandningen godast. På något sätt var den mer smakrikt medan sockret i den andra mixen passade inte riktigt in här. Den ursprungliga Trailer Trash receptet sa inget om någon kryddning så nästa gång skall en fågel köras endast med mörkt öl.
Nedan ses upplägget, kyckling, nypotatis, grönsaker, vitlök-persiljesås och ......öl


Is it good? -U bet
Gonna do it again? -U bet U'r ass I will

1 kommentar:

  1. Hoppas att den ölen som hälldes över från 50cl burkarna inte hälldes ut på marken, och vad hände med att använda olika ölsorter på kycklingarna?
    Jag skulle vilja se en ale-variant, kanske en stout och den bayerska du körde nu

    SvaraRadera