torsdag 15 juli 2010

2010-07-15

Upprepa vid behov...

Efter ett antal grillextravaganzor var det verkligen dags att fräscha upp grillen. Sist detta hände var ju någon gång innan midsommar och det har blivit en hel del grillande sen dess.
En bloggläsare jag samtalat med brukar rengöra sin grill efter varje grillning. Dock är det nog inte en hel make-over som jag kör, men Weber-rengörning och rejäl genomspolning är standardproceduren. Jag har svårt att se mig spola grillen efter varje tillfälle men det kanske är lättare i längden då mitt sätt, även om att det ger ett förbluffande resultat, är rätt så arbetskrävande.

Här ser vi objektet:

Kycklingen har verkligen satt sin pränt, samma gäller revbenen och allt som gillade på midsommar och där emellan. Skall tillägga att gallret rengörs vid varje grillning med en mässingborste men det är ju svårt, om inte omöjligt, att ta undersidan.


När man väl lyfter på locket och plockar av gallren ser man med blotta förskräckelsen hur pass skitig ens ögonsten är. Med lätt skam i kroppen drog jag fram den till framsidan på uppfarten och inför grannskapet började omsorgsfullt tvätta den. Denna tvätt skulle, utan att överdriva, ta 1,5h. Eftersom Webern var så pass smutsig krävdes det ju ett bad värdig en kung, vilken den ju är bland grillarna.

1,5h för att tvätta en grill!? - jo det tar tid. Som rubriken säger: Upprepa vid behov och det behövdes. Jag tog till hårdhandskarna. Hittade ett avfettningsmedel "Prick bort" i garaget som uppenbarligen blev inköpt vid något tillfälle för bilrelaterande företeelser som självfallet aldrig blev av. Nedan följer en redogörelse av mitt förfarande, kan med fördel av dig vid rengörning av din grill.

"Rengörning av grillskålen och galler samt brikettkorgar"
1. Spola av allt löst skit med vatten, på med avfettningsmedel låt verka.
2. Spola av med vatten och på med avfettningen igen (nu även galler), låt verka, skrubba med diskborste.
3. Spola av och applicera avfettning igen, låt verka. Under tiden gå loss på gallren.
4. Borsta galler med mässningsborste. Spola, upprepa.
5. Skrubba grillen med diskborste, spola av med vatten.
6. Applicera Webers grillrengägningsmedel, låt verka, skrubba, spola av. Gör detta 2ggr.
7. Eventuellt kvarvarande smuts behandlas enligt punkt 6,
8. annars kör allt igen med vatten med diskmedel och disksvamp. Använd endast mjuka sidan. Gör detta 2ggr.
9. Gör som punkt 8 fast på utsidan. spola av med vatten.

Rengörning av locket:
Locket som i regel är mindre smutsigt än skålen tar ca halva tiden, dock får man hatta mer med den då det är risk att man kan tappa den eller rispa ytan och få fula märken. Jag satte 2st 70x70 träbitar som agerade tvättställning på marken vid avloppsbrunnen. Fungerade utmärkt.
1. Gör i princip allt som står ovan rörande rengörning av "skålen"

Med en vag känsla av yrsel men med extrem belåtenhet var jag, 1,5h senare, klar. Vill säga att sidobordet fick sig en tvätt också och är inkluderad i tiden.

Jag vill låta bilderna av resultatet tala för sig själva. Men ja, jag vet detta gick lite överstyr och det finns kanske en liten antydan till neuros rörande grillen, men jag har koll på situationen.
I alla fall så blev resultatet så här...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar