torsdag 8 juli 2010

2010-07-07

Vardagsgrillning

En polare kom över för snack, fotboll och öl. Det förenat med fint väder var grillen ett givet kort.
Av ren lathet inköptes färdigmarinerade produkter och jag "fulgrillade" flintastek och en lagom rad revbensspjäll. Började med att grilla revbenen på indirektvärme i ca 20min. Delade flintasteken på två och grillade bitarna över briketterna på sidorna.




Mot slutet förde jag ihop brikettkorgarna mot mitten för att få en samlad centrerad värme på grillen och körde allt på direkt värme. 10 min senare var det precis färdigt. Det är viktigt att inte övergrilla flintasteken så att den blir torr och smaklös. Revbenen blev också bra, kanske något för hårt grillade men det var första gången för min del och det var svårt att bedömma om hur pass färdigt köttet var inne vid benen. Allt som allt blev det mycket gott och mycket kött för 2pers. Allt komsumerades med baguetter, blandsallad med massor olivolja och balsamico, BBQ sås och ett par öl.

För övrigt var det ett bra tillfälle att dra lärdom om hur revben ter sig över kol. Jag har nämligen en fet rad revben i frysen som jag planerar att köra med hickory rökflis. Men det vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar